Учителям

Діяльність учителя в проектній технології

Етап
Учитель
1.
Визначає теми, мотивує учасників, формує мікрогрупи, допомагає у визначенні мети і завдань проекту кожному учневі.
2.
Допомагає в розробленні плану дій, знайомить із критеріями оцінки діяльності учнів на всіх етапах.
3.
Консультує за змістом проекту, допомагає в систематизації, узагальненні матеріалів, знайомить з правилами оформлення проекту, стимулює розумову активність учнів, відстежує практичні дії виконавців і оцінює проміжні результати кожного учасника, проводить моніторинг спільної діяльності.
4.
Консультує з питань підготовки звіту про виконану роботу,  захисту проекту, виступає в ролі експерта на захисті проекту, бере участь в аналізі виконаної роботи, оцінює внесок кожного з виконавців.
5.
Організовує презентацію учнівських робіт та оцінює  результати роботи кожного учня.

Про проектну діяльність учнів у навчально-виховному процесі
Ключовою ознакою сучасної загальної середньої освіти є компетентнісний підхід до навчання. Необхідною умовою формування компетентності учнів є діяльнісна спрямованість навчального процесу, яка передбачає постійне включення учнів у різні види педагогічно доцільною активної навчально-пізнавальної діяльності з метою здобуття нових знань та умінь, а також практична її спрямованість на їх використання.
Ефективним засобом формування предметної і життєвої компетентності учнів у процесі навчання є навчальні проекти, які вже тривалий час упроваджуються в шкільну практику.  
Метою навчального проектування є створення педагогом таких умов під час освітнього процесу, за яких результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учня. Учитель здійснює управління такою діяльністю і спонукає до пошукової діяльності учнів, допомагає у визначенні мети та завдань навчального проекту, орієнтовних прийомів дослідницької діяльності та пошуку інформації для розв’язання окремих навчально-пізнавальних задач.
Під час виконання навчальних проектів вирішується ціла низка різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань: розвиваються пізнавальні навички учнів, формується вміння самостійно конструювати свої знання, вміння орієнтуватися в інформаційному просторі, активно розвивається критичне мислення, сферу комунікації тощо. У проектній діяльності важливо зацікавити учнів здобуттям знань та умінь, які обов’язково знадобляться в житті. Для цього необхідно зважати на проблеми реального життя, для розв’язання яких дітям потрібно застосовувати здобутті вміння та знання. У такому випадку учні відчувають потребу в знаннях.
У проектній  роботі учні здобувають ключові навички: постановка проблеми, планування роботи, пошук, збирання, обробка інформації, створення продукту та презентація результатів роботи.
Таким чином, проектне навчання сприяє розв’язанню таких педагогічних цілей:
створення позитивної мотивації під час навчання;
формування навичок розумової праці, розвиток умінь аналізувати, виокремлювати найважливіше, робити висновки;
формування прийомів групової роботи в колективі;
розвиток індивідуальних здібностей та особливостей мислення;
удосконалення навичок писемного та усного мовлення.
Розрізняють такі види проектів.
Дослідницькі проекти – потребують добре обміркованої структури, повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення методології дослідження, тобто теми дослідження, аргументація її актуальності, предмета й об’єкта, завдань і методів дослідження, формулювання гіпотез, розв’язання проблеми і вибір шляхів її розв’язання.
Творчі проекти – не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату й формі його представлення (стіннівка, відеофільм, свято тощо)
Інформаційні проекти – спрямовані на збирання інформації про який-небудь об’єкт, явище, на ознайомлення учасників  проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів.
Практичні проекти – розв’язання практичних завдань «замовника» проекту і як результат –  розробка наочного посібника, макету, приладу, обладнання, рекомендацій щодо їх використання.
Ігрові (рольові) проекти – образне відображення реальних процесів і явищ в сценічних формах, ігрових ситуаціях – як результат, моделювання реального об’єкту.
Інколи можна поєднувати вказані типи проектів.